05 June 2011

Syafakillah

bismillahirrahmanirrahim




buat teman2 yang sakit, 'syafakillah'..semoga Allah menyembuhkan
ucapan yang diucapkan bila kita menziarahi orang yang sakit.kita mendoakan dia agar Allah menyembuhkan kesakitannya.


khususnya buat Yusra~ erk..dah keluar hospital semalam.tapi nak ucap juga syafakillah yusra....
bila ziarah orang sakit ni macam macam yang kita dapat
kita yang pandang yang tak sampai hati tengok dia.Sahabatku ni seorang yang kuat boleh gelak2 lagi,melawak tu dah tak terkata..sampai ada yang tanya 'dia sakit apa sebenarnya?'
bahagianya bila dia kuat.






sepanjang tempoh kehidupan kita pastinya penuh dengan ujian dan dugaan. Salah satunya apabila Allah beri kita rasa sakit.Kebiasaanya orang akan mengatakan ini adalah musibah yang berat.kenapa?
kesakitan membuat kita tidak berdaya untuk meneruskan kehidupan seperti insan yang sihat,gagah lagi perkasa.
adakah kita juga mahu memperkatakan sebegitu?
Sakit ini musibah atau nikmat?tepuk dada tanyalah hati..


sesungguhnya musibah dan ujian ini adalah takdir dari-Nya.Dia sangat sayang pada hambanya.Dia sangat rindu akan suara tangis hamba2nya.Tangisan meminta pengampunan.Tangisan pengaduan hal2 duniawi dan ukhrawi.Tangis dan sendu memohon kecintaan-Nya.Lantas dengan kekuasaannya dia menakdirkan untuk merasa kesakitan ini..


Allah berfirman:-
Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.(QS. Al-Hadid : 22).


Apakah sebabnya??


yakinlah bahawa ini ketetapan untuk mu.tenanglah dalam menerima ujian ini.penuhi dengan rasa sabar dan bersyukur.Katakan pada diri ini ujian buat kekasih Allah.Segalanya buat pengukur iman dan taqwa.mungkin kali ini masa untuk awak merasainya.di masa akan datang saya pula yang akan diuji sebegini.Semua telah tersedia dalam pengetahuan al-Kaliq.


Bila lisan mula mengeluh,beristighfarlah
tidakkah kau tahu bahawa sakit ini dapat menghapuskan dosa2 mu?
alangkah beruntungnya..dosa2 yang lalu dapat diampunkan.


"Bencana senantiasa menimpa orang mukmin dan mukminah pada dirinya, anaknya dan hartanya, sehingga ia berjumpa dengan Allah dalam keadaan tidak ada kesalahan pada dirinya".(HR. Tirmidzi no. 2399, Ahmad II/450, Al-Hakim I/346 dan IV/314, Ibnu Hibban no. 697, disahihkan Syeikh Albani dalam kitab Mawaaridizh Zham-aan no. 576).


"Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang mengugurkan daun-daunnya". (HR. Bukhari no. 5660 dan Muslim no. 2571).




MashaAllah,
begitu sekali hikmah orang yang sakit sebagaimana yang di ceritakan oleh Rasulullah.
kagumnya dengan pencipta kita.Dia yang beri kita rasa sakit dengan tujuan nak hapuskan dosa2 kita.Maha Pengampunnya Allah.


hakikat ini yang jarang kita sedari bila di timpa musibah.
Walau pun begitu, kita perlu juga berikhtiar mencari penawar.janganlah hanya memohon untuk sembuh tetapi tiada usaha untuk berubat.




Rasulullah SAW bersabda : "Allah tidak menurunkan penyakit melainkan pasti menurunkan Ubatnya". (HR. Bukhari no. 5678).










Allah menyediakan setiap penyakit itu ubatnya.Jangan pula kita berubat dengan ubat yang haram dan cara yang mensyirikkan Allah.




"Sesungguhnya Allah menciptakan penyakit dan ubatnya, maka berubatlah dan janganlah berubat dengan yang haram". (HR. Ad Daulabi dalam al-Kuna, dihasankan oleh Syeikh Albani dalam kitab Silsilah al Hadiits ash- Shohihahno. 1633).

akhir kalam janganlah mudah bersangka buruk dengan Allah,berfikir sebelum melontar bicara.
jangan mudah mengeluh,tapi merenung dahulu untuk mencari hikmah disebaliknya.

No comments:

PEACE BE UPON YOU

  Even though I Can't see your face  Your presence  Is always all around me Your name's on mind every single day  Peace be upon you ...