02 November 2011

ku persembahkan..~

Bismillah

Sempena Zulhijjah ini,rata-rata orang akan menceritakan berkaitan dengan pengorbanan.Penorbanan yang dikaitkan dengan kisah nabi Ismail dengan ayahnya nabi Ibrahim.

Satu hari,Seorang raja meminta rakyatnya untuk memberinya sebuah hadiah.Maka dikhabarkan oleh bendahara kepada rakyat umum.

"perhatian!perhatian!...minta semua ambil perhatian.Raja yang kita sayangi ingin rakyatnya untuk memberinya hadiah bersempena dengan ulang tahun keputraan baginda...dan semua di minta untuk mempersembahkannya pada hari sambutan diadakan.."

Maka rakyat yang mendengar pengumuman tadi pun berbincang sesama sendiri tentang apa yang ingin diberikan kepada raja.Kecoh satu negara dengan perancangan untuk menunaikan permintaan raja.

Dalam masa yang sama,raja berbincang dengan menteri untuk memberi ganjaran kepada hadiah yang diterima dan di sukai oleh baginda.

*****

Tiba hari kejadian,

"Wahai rakyat jelata sekalian,baiknya untuk kita beratur dihadapan raja bagi menyerahkan hadiah yang diingini oleh sang raja.."

Semua rakyat mula menyerahkan hadiah seperti yang dipinta oleh sang raja...ada yang besar,kecil,cantik berbalut..tak kurang juga yang memberi barang yang telah lusuh..

*****

Sanggup ada yang memberi hadiah kepada seorang raja yang dianggap tinggi darjatnya dengan hanya barang yang lusuh.Rasa-rasa terkilan tak raja tu?

kalau sang raja boleh terkilan dengan apa yang hambanya persembahkan, Allah pula? Tak terkilan ke Allah kalau kita mempersembahkan amalan kita yang tak lengkap?

Allah lebih agung dari sang raja.Dia yang lebih mulia dari segala-galanya...

Malulah kita.Sebagai hamba..hamba yang kerdil tidak sepatutnya membalas dengan ala kadar atas kebaikan tuan.Persembahkan amalan yang paling sempurna yang pernah kita lakukan.Solat kita biarlah yang paling sempurna untuk kita persembahkan.Tilawah quran,penuh dengan tartil dan penghayatannya..Belajar kita, dengan seikhlas hati mencari redhaNya.

Begitulah adat seorang hamba.Melaksanakan arahan dan suruhan dengan sebaik mungkin.Sehinggakan tidak mahu ternampak pun cacat-celanya sesuatu pekerjaan itu kepada tuannya.Kerana bimbang akan dimarahi dan tidak diterima dengan baik.

Kisah Habil dan Qabil pun menceritakan tentang ini..


No comments:

PEACE BE UPON YOU

  Even though I Can't see your face  Your presence  Is always all around me Your name's on mind every single day  Peace be upon you ...