22 April 2012

Permata ummah..



Dedikasi buat sahabat..

Alhamdulillah masih berpeluang untuk terus berkongsi rasa dan kenikmatan dalam memahami islam ini.Semoga keberadaan kita ini dalam menikmati santapan iman dan islam ini tidak berhenti setakat ini sahaja..

Buat Syafiqah dan kak Maisarah yang sudah bertemu dengan umur yang baru,selamat beramal dengan sebaik-baik amalan kerana usiamu semakin berkurang bertambah dekat dengan saat kematian...

Ukhti fillah,
Jom kita sama-sama panjatkat rasa syukur yang tidak terhingga pada Rabb 'alamin.Kenapa?
Kerana memilih kita untuk menjadi permata kebaggaan ummah.Disaat kawan,rakan dan masyarakat kita masih berada di dalam cengkerang jahiliyyah.Alhamdulillah Allah masih buka peluang kita untuk tahu,faham dan yakin bahawa keluar dari jahiliyyah itu dan berada dalam islam adalah sangat berharga.Nilainya tidak mampu dibeli dipasaran dan di tepian jalan.

Dari kegelapan kepada cahaya,
Dari jahil kepada berilmu,
Dari buta kepada celik
Dari malas kepada cerdas..


mendaki satu persatu..rasa jemu ditolak tepi..


Tentu bukan mudah bukan?
Setiap langkah penuh dengan ujian.Satu-satu anak tangga perlu didaki.Menapak langkah dengan penuh cermat dan berhati-hati.Sungguh sangat perlukan hati yang cekal!Walaupun penuh dihambur dengan kata-kata belakang yang menusuk ke jiwa.Tetapi janji Allah lebih diyakini.Islam adalah sebaik-baik cara hidup.

Kehidupan yang bukan berpaksikan keseronokan duniawi semata-mata.Mengapa mahu mengejar yang tidak abadi?

Ukhti fillah,
Ku yakin kerana amalan-amalan inilah, lahirnya permata yang menyinari ummah,
Kitaran kehidupan perlu dengan perancangan....


-Muhasabahnya
Menjadi rutin yang bukan kebiasaan.Benar-benar mengimani bahawa seorang mu'min itu tidak akan jatuh berkali-kali ke dalam lubang yang sama.Menghisab diri sebelum dihisab di akhirat.Gigihnya dalam mencari titik kelemahan dan kesalahan dalam setiap tingkah laku..

-Taubatnya..
Kerana kita sedar bahawa seharian kita tidak terlepas dari kesalahan.Dosa-dosa jangan dianggap remeh walaupun sekecil-kecil perkara.Mana mungkin gelas yang penuh dengan kopi mampu untuk mengisi air mineral yang jernih.sungguh mustahil!
Begitu juga halnya hati..Saat dia penuh dengan noda-noda hitam,mula terbinanya tembok pemisah antara diri dengan Allah.

- Cintanya pada ilmu,
Melihat semangat dan kemahuan dalam menggali sedalam mungkin ilmu-ilmu yang ada membuat ku tertanya mengapa dan kenapa?
Jawapan yang begitu mudah dan ringkas yang kau ucapkan.."tiada jalan mudah untuk dirimu berjaya dunia dan akhirat melainkan dirmu punya ilmu dan mengamalkan".

-Usahanya dalam meningkatkan Iman,
Amalan Fardhu dan sunat yang mampu merapatkan hubungannya dengan al-Khaliq.Dengan ilmunya sedikit demi sedikit diperbaiki amalannya.Qurannya.zikirnya,qiamnya..semua itu menjadi penguat jiwa dan motivasi yang terindah buatnya..

-hubungan dengan masyarakat,
Tidak sesekali dia mengasingkan diri hanya untuk memperbaiki dirinya semata-mata.Kerana permata ummah ini merasakan bahawa prinsipnya adalah islah nafsak wad'u ghairak.Perbaiki diri dan mengajak orang lain juga adalah tanggungjawabnya..

-Berdoa..
Kerana kita meyakini bahawa kudrat kita untuk menjadi seorang yang penuh dengan nilai islam itu bukan mudah.Kekuatan itu hanya kita peroleh dari Tuhan Pencipta Alam.Ketahuilah manusia yang paling lemah adalah manusia yang tidak dapat berdoa..Tiada siapa yang mampu menjadi pendengar setia kita melainkan hanya Allah Yang Maha Mendengar.Masih ragu-ragu untuk meminta padaNya?Berdoa dan terus berdoalah dengan sejujurnya..



Sama-sama kita tingkatkan usaha menjadi permata ummah yang benar-benar bernilai itu..
Ikhlaskan hati Lillahi Ta'ala..tak mahu amal ini sia-sia tanpa dinilai sedikit pun oleh Allah.

p/s: Syafiqah dan kak Mai terimalah hadiah yang tak seberapa ni :)
      maaf andai isinya dan kata-katanya agak berterabur..




PEACE BE UPON YOU

  Even though I Can't see your face  Your presence  Is always all around me Your name's on mind every single day  Peace be upon you ...