02 April 2012

Tertipu lagi..

Bismillah,

Kehidupan sibuk yang tidak pernah berhenti.Rutin yang diulang-ulang.Dan kesibukan itu berganda-ganda lagi menjelang fatrah imtihan.Apa yang penting bagi kita sebagai seorang muslim yang sebenar,tidak lupa untuk bersyukur dan  berterima kasih kepada Rabb sekalian alam.Kerana masa itu milikNya dan kita juga milikNya.Berhati-hati bila mana kita kata kita sibuk.Kerana bimbang sibuk yang sering kita lafazkan itu tidak tersenarai pun masa untuk Ar-Rahman Ar-Rahim..nauzubillah.

Syukur liLlah,kerana Kau  memberi kekuatan untukku menulis.
Kau jua yang membenarkan idea ini keluar untuk di kongsi bersama.
Kau juga yang memberi ku perasaan ini..

Suka merenung diri ini...




Sungguh banyak lompong yang masih perlu diisi..
tidak kurang juga yang perlu dijahit kembali,agar kemas dan tidak terburai isi-isi yang sedia ada..

Hari ini asyik tertampar saja..

Dari pagi hingga sekarang.Inilah petanda seluruh kehidupan kita ni penuh dengan pentarbiyahan.Penuh dengan kasih sayang Allah yang dihamparkan untuk kita.Hanya kita yang sedar atau tidak.Terletak pada kita untuk mencari atau tidak,kerana kadangkala dia datang dalam makna yang tersirat.

Kehidupan di bumi Musa ini memang bermakna..
Di kuliah, perihal taqwa dibincangkan bersama..Dah rasa macam kelas syari'ah pun ada.Kita jangan lupa kita muslim sebelum menjadi pelajar dentist!ingat tu yang penting!

Inilah persoalan yang timbul di kalangan kami..dan masih menjadi persoalan dalam diri ini.Persoalan yang mampu diterjemah menjadi sebuah kehidupan mu'min sebenar..InsyaAllah.
Adakah kita ni sudah mampu digelar 'Muttaqin'?
Awak rasa tak yang Allah ni sentiasa jadi spy kita?

Huh..
kemudian di tanya tentang sifat ibadurrahman pula..sungguh memang tersentap..lepas taqwa kemudian ibadurrahman pula...

Kadang kala kita merasa amalan kita ni sudah cukup banyak.Solat fardhu sudah 5 kali sehari.Semampunya di tunaikan awal waktu..dapat berjemaah tu memang cukup awesome.Tu belum buat solat sunat qabliyah dan ba'diyah lagi.Baru bab solat je ni..

Quran pula dah jadi macam sahabat baik.Tak boleh berenggang.Ke mana sahaja pergi mesti tak pernah nak tinggalkan.Kalau tertinggal tu memang tak senang duduk air mata tu bila-bila boleh tumpah.Nak katanya tak sah hidup kalau tak baca quran.Rasa-rasanya dah boleh jadi ibadurrahman ke?

Kalau ditambah dengan amalan baik yang lain tu.Huh melambung-lambung la lagi saham hasanat untuk akhirat nanti.Kalau tabung yang kosong diisi dengan duit setiap kali kita buat satu kebaikan mesti boleh penuh dalam masa beberapa hari kan?
Seronoknya bila benar-benar begitu.

Hakikatnya..
Seringkali kita tertipu dengan amalan kita.Dirasakan seperti banyak,tetapi...sungguh sedikit sekali penghayatannya.Amalan yang banyak ini tidak mampu menjadikan pun kita ini seorang yang mampu mujahadah nafs.Amalan yang banyak ini tidak mampu menjadikan kita ini seorang muslim yang sohih.Amalan yang kita rasakan banyak ini tidak mampu mejadikan kita ini da'ie yang siddiq.

Melainkan,
Bila kita tidak meletakkan hati kita saat melakukan sesuatu amalan.Senang kata ikhlas dalam amalan.
Melakukakan hanya kerana liLlah.Berpaksi pada Yang Maha Satu.
Jangan meletakkan harapan pada yang palsu
Bila berinfak mahu dipandang sebagai insan pemurah.
Bila berbicara tentang kebaikan mahu dikata sebagai insan yang berilmu.
Apa yang diingini itu hanya impak didunia sahaja.

Sedarkah wahai diri,impak yang maksima dan terhebat hanyalah di akhirat.Jangan mudah tertipu dengan amalanmu yang tidak seberapa itu.

Ikhlaskan hatimu,
Murnikan niatmu,
Sebanyak mana amalanmu itu tidak bermakna bila tiada nilai di sisi Allah.
Hiduplah dalam dunia nyata.
Fokus bila mana kamu melakukan sesuatu..
tekun dan berhati-hati agar segalanya tidak tergelincir dari lapangannya.









PEACE BE UPON YOU

  Even though I Can't see your face  Your presence  Is always all around me Your name's on mind every single day  Peace be upon you ...