27 May 2014

Sebuah kalam.


Kerana sebuah kalam..
Mencorak makna dari Al Qalam.


Mulut yang Allah jadikan sebagai nikmat untuk kita. Kemampuan kita menuturkan patah-patah perkataan juga adalah nikmat yang dikurniakan kepada kita. Tersusunnya kalam kalam kita juga adalah dari Allah. Terlintas idea untuk dibicarakan dan dicetuskan ideanya juga adalah ilham dari allah.

Di ceruk mana kita meletakkan syukur kita pada Allah atas nikmat dan keupayaan kita dalam menggunakan fungsi mulut kita sebaiknya?

Semua orang mampu berbicara dengan baik. Tetapi teristimewanya dia pabila kalamnya itu mengajak manusia mendekatkan diri kepada Allah. Mengenal tuhannya. 

Semua orang inginkan bicara yang indah dan teratur. Apakah kita tidah pernah belajar untuk sentiasa memperindahkan tutur kata untuk mendekati manusia dan mengajaknya kepada Allah?
Bisa sahaja kita menghadiri seminar communication skill. Untuk apa tujuan kita? Buat yang berbisnes adakah untuk mendapatkan klien semata?


Mari kita duduk dan berfikir semula. berapa peratus ilmu yang kita pelajari itu mampu menyumbang untuk dunia dan akhirat kita. Skill yang Allah kurniakan untuk kita berapa nisbah dunia dan akhirat kita peruntukkan?

Berfikirlah sebelum ditarik nikmat itu.
Berfikirlah sehingga terkadang itu pening yang hadir.
Biarlah berpening seketika. Semuanya untuk dunia dan akhirat kita.

Apakah itu sangat berat bagi mu?

Firman dariNya memberi kehidupan.

" Dan siapakah yang lebih baik kalamnya daripada orang yang menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebajikan dan berkata ' sungguh, aku termasuk orang-orang muslim yang berserah diri " 
(QS 41: 33)

Maka kalamnya seorang muslim itu sangat bernilai buat muslim yang lain.
Sangat dinanti buat mereka yang belum muslim juga.
Bagaimanakah kita saat ini?

Masih memberat bila mana di minta untuk mengajak manusia bersama mengenal al khaliq?





No comments:

PEACE BE UPON YOU

  Even though I Can't see your face  Your presence  Is always all around me Your name's on mind every single day  Peace be upon you ...